- 20.10.2023
Zajistí vše nezbytné od šroubku, pušku, po tank pro jednotlivé útvary a zařízení v resortu ministerstva obrany. Posádka v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi byla dnes svědkem oslav desátého výročí Agentury logistiky. Co staroboleslavská logistika zajišťuje, a jaké je čekají výzvy?
„Dnešní oslavy jsou v podstatě ukázkou našich schopností. Našim hlavním cílem a posláním je zajistit hmotné i nemovité prostředky pro vojáka 21. století, jednotlivé útvary a zařízení v celém resortu, ale rovněž být schopným a spolehlivým spojencem v rámci Severoatlantické aliance,“ zdůrazňuje ředitel Agentury logistiky plukovník Jaroslav Jírů.
Logistická podpora je nedílnou součástí každého strategického projektu
To znamená, že v praxi participují na modernizačních projektech souvisejících s technikou, výstrojními součástkami a dalšími službami. Proto jsou jejich pracovníci podle odbornosti součástí integrovaných pracovních týmů. Ty například řeší nákup nových tanků Leopard, bojových vozidel Titus nebo CV-90. Jako příklad lze také uvést dělo NATO, které má být náhradou samohybných houfnic DANA ráže 152 mm. Díky tomu se sjednotí ráže NATO 155 mm, zvýší se dostřel a rychlost palby a efektivity dělostřelectva. Důležitý je také pracovní tým Shorad, který pracuje na pořízení prostředků protivzdušné obrany k zajištění funkční a efektivní ochrany vzdušného prostoru ČR.
Dalším projektem, na kterém se podílí je vrtulníková platforma H1, která nahrazuje vrtulníky Mi-35/24V. Spolupracují i na nákupu a radiolokátoru Madr či systému řízení letového provozu Letvis. Nejen v těchto projektech, ale i v dalších jsou vždy nedílnou součástí logistické požadavky na zabezpečení efektivního a spolehlivého provozu, tedy servis, pořízení zásob náhradních dílů nebo odborné školení personálu.
„V oblasti ručních zbraní se nám daří plnit projekt kompletního přezbrojení bojových jednotek na nové typy pistolí P-10 C a útočných pušek CZ Bren 2. Toto přezbrojení neznamená, že by starší zbraně CZ Bren 1 a pistole CZ Phantom byly vyřazeny. Budou v rámci rezortu MO předány k Aktivním zálohám OS ČR, nebo využity u jiných jednotek AČR,“ doplňuje plukovník Jírů.
Aby voják mohl plnit své úkoly, musí také kvalitně jíst. Prostřednictvím akvizičního pracoviště, v minulém roce zahájili pořizování nově vyvinutých balených potravinových dávek pro přímé zabezpečení vojáka při činnostech v polních podmínkách, které zvyšují standard kvality potravin a nutričních požadavků na vyváženou stravu.
V tomto roce je také dokončován za přispění příslušníků výstrojní služby, vývoj nového polního stejnokroje v novém maskovacím designu. Nový stejnokroj je ušit z nových materiálů, které jsou uživatelsky přívětivější s širokým spektrem použití v různých klimatických podmínkách.
A plány do budoucna?
Do roku 2027 chtějí pořídit další Toyoty Hilux, těžké nákladní automobily, hákové nakladače kontejnerů, přívěsy za T-815 a přepravníky KNT ISO 1C. Pro nově pořizovanou bojovou techniku nové tahače s návěsovými přepravníky. Oblast týlového zabezpečení plánujeme posílit o plniče PHM letecké i kolové techniky, polní kuchyně, a cisterny pro vojenské hasičské jednotky. Technickou oblast pak o jeřábové a vyprošťovací automobily spolu s dílenskými prostředky různých typů, soupravy nářadí nebo vysokozdvižné vozíky.
„Jelikož jsme tranzitní stát, tak náš rakovnický prapor postupně připravujeme na rostoucí požadavky v oblasti služeb poskytování hostitelkou zemí. Nesmíme také zapomenout, že v rámci akvizičního procesu budeme pořizovat náhradní díly pro výzbroj a techniku s důrazem na stabilitu dodávek. Chceme se také soustředit na jednotnou platformu vozidel VN3-G (vojenský těžký nákladní terénní automobil), protože praxe ukázala, že experimenty s jinými prototypy se ne vždy vyplácí. Výzev do budoucna je opravu mnoho ale naše úkoly a opatření souvisí s jasným rámcem koncepce logistiky a Obranné strategie 2023“ uzavírá plukovník Jírů.
Něco málo z historie a fakta:
Meziválečná historie týlového zabezpečení se začala psát roku 1918.
Po skončení druhé světové války začala obnova československé branné moci v oblasti personální, organizační, materiální a rovněž týlového zabezpečení, ve které docházelo k rozvoji až do roku 1993.
Logistika jako samostatný celek Armády České republiky zahájila svou činnost 1. září 1993, kdy bylo zřízeno Velitelství logistiky AČR ve Staré Boleslavi. V dalších letech čekalo logistiku mnoho reorganizací, až v roce 2013 vzniká Agentura logistiky.
Agentura logistiky se podílí na logistickém zabezpečení celého resortu ministerstva obrany. Na jejich bedrech leží výzbrojní i technické zabezpečení armádní techniky i materiálu. Výjimkou v zabezpečování ozbrojených sil materiálem, prostředky a službami není ani poskytování služeb hostitelkou zemí (HNS). Proto sdružuje odborníky technické, týlové nebo výstrojní služby. Dále odborníky na pohonné hmoty a maziva, vojenskou dopravu, letecké zabezpečení, apod.