MCT výcvik

MCT výcvik
  • 15.7.2024
  • nadrotmistr Miroslav Matěka

Věděli jste, že než naším územím projede jakákoliv vojenská technika cizích ozbrojených sil, příslušníci Odboru vojenské dopravy jsou jedni z prvních, kdo o tom ví? K jejich práci patří příprava tras a monitoring všech silničních i železničních uzlů. „Příprava samozřejmě začíná mnohem dříve a to žádostí o přesun vojenské techniky přes naše území. Zajímá nás počet, velikost, váha, rozměry, podle toho porovnáváme propustky, mosty a tunely, prověřujeme šířku a stav vozovky, všechny objekty, které by mohly způsobit jakékoliv nepříjemnosti. „První kroky vždy vedou k mapě a to klasické, třeba takové, jako používáme v autech. Z těch se dá při znalosti čtení všech znaků a symbolů vyčíst ohromné množství informací,“ vysvětluje kapitánka Veronika Libichová, která má přípravu příslušníků vojenské dopravy vyčleněných do MCT na starost  a dodává: „Samozřejmě také aktivně spolupracujeme s dalšími institucemi, jako je Ministerstvo dopravy, České dráhy a naším stálým partnerem je i Ředitelství silnic a dálnic. Mezinárodní vojenské přepravě se věnujeme ve Staré Boleslavi na Odboru vojenské dopravy, našim tuzemským jednotkám zase pomáhají Regionální střediska vojenské dopravy, která jsou v Plzni, Hradci Králové a v Olomouci.“
Časně z rána přijíždíme na vytipovanou prozatím opuštěnou železniční vlečku. Za několik hodin by tudy měl projíždět plně naložený vlak s vojenskou technikou.  Další materiál by tady měl být naložen.  Bohužel v oblasti byli nedávno povodně a došlo k poškození několika kolejí, vše by ale mělo být již opraveno. Naši příslušníci ale musí prověřit aktuální stav pražců, počty kolejí a jejich použitelnost, délku odstavných kolejí i zpevněnost terénu. Vlastní vybavení železniční stanice i třeba osvětlení, kdyby se akce protáhla. S tím úzce souvisí i přístupové komunikace a manipulační plochy, kdyby bylo nezbytné použít jeřáb. Pokud na železnici není vyhovující rampa na vagónování, přichází na řadu výstavba univerzální nakládací ocelové rampy (UNOR). Celá konstrukce váží téměř 4 tuny - nejtěžší část váží 170 kilo a musí ji nést 6 vojáků. Celková nosnost je až 45 tun. Po fyzicky náročném výkonu přijde na řadu navádění vozidel na rampu. To vyžaduje velkou soustředěnost i znalost správných naváděcích postupů. A hlavně perfektně sladěný tým. 
I to je jeden z možných scénářů, se kterými se potýkaly více než dvě desítky specialistů jednotek zabezpečení přepravy MCTs (Movement Control Teams)  ve vojenském výcvikovém prostoru v Boleticích. Aby všechny činnosti zvládali v běžné praxi i za zhoršených bezpečnostních podmínek nebo na území jiného státu, musí mít odpovídající výcvik. Cvičení mělo dvě části: vševojskovou a odbornou. Ta první se zaměřuje hlavně na činnosti, které jsou pro týmy zásadní, jako je topografie, taktika malých jednotek, střelecká a zdravotní příprava nebo základy přežití. Druhá se věnuje standardizovaným postupům jednotlivých činností specialistů a jejich použití v praxi, ať už se jedná například o správně zpracovaný formulář pro zakreslení průzkumu nebo vyproštění auta navijákem.
Jednotky zabezpečení přepravy jsou důležitou součástí přesunů vojenské výzbroje, techniky i ostatních zásob, které se přemísťují z místa vykládky do určených prostor.  Do jejich portfolia patří široké spektrum činností, které však mají vždy stejný cíl a to co nejhladší průběh přepravy nebo přesunu.