- 29.6.2017
Dne 27. 6. 2017 se na 24. základně Dopravního letectva v Praze – Kbelích uskutečnilo unikátní cvičení vojenských hasičských jednotek a hasičské jednotky „letiště Václava Havla Praha“ s vybranými složkami Integrovaného záchranného systému s názvem „Operace DAR 2017“.
Šlo o nácvik manipulace s nepojízdným a poškozeným letadlem, v tomto případě Iljušin Il-18 patřící Vojenskému historickému ústavu, který vyjel mimo zpevněnou dráhu, kde se stal nepojízdným. Taková situace může v běžném provozu nastat například při nouzovém přistání, kdy je nezbytné po evakuaci osob nepohyblivé letadlo přemístit z místa jeho havárie.Vzhledem k tomu, že se jedná o mimořádnou situaci, je vyžadována i speciální technika, výcvik i postupy. Proto je třeba v takovém případě zkoordinovat více záchranných složek. Cvičící skupina v tomto případě byla složená mimo jiné z příslušníků Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru, Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru, Hasičského záchranného sboru podniku Letiště Praha a Vojenské hasičské jednotky Praha. Samotnou akci zaštítila Agentura logistiky, která ji zorganizovala ve spolupráci s 24. základnou dopravního letectva, bez jejíhož aktivního přístupu, techniky a odhodlaného personálu by cvičení nemohlo být realizováno. O technologické mimořádnosti svědčí přítomnost odborníků z akademické obce, kteří si možnost spatřit takovýto zážitek „na vlastní oči“ nemohli nechat ujít, neboť jim poskytl cenné praktické poznatky pro jejich další univerzitní výzkum. Navíc, se tak utužuje akademická spolupráce mezi Univerzitou Pardubice a ČVUT, se kterými Agentura logistiky rovněž v některých oblastech spolupracuje.
Vlastní cvičení bylo zahájeno telefonátem, kterým byl ohlášen požadavek na vyproštění nepohyblivého letadla z kbelského letiště. Následně byl aktivován tým DAR z ruzyňského letiště se speciální technikou, mezi kterou patří i Recovery Dolly nebo manipulátor Manitou P-15. Vše je komplikované, neboť se jedná o přepravu nadrozměrného nákladu až ze Zbirohu. Následně bylo letadlo pomocí uvedené techniky a zvedacích vaků vyproštěno. Cvičení však skončilo až návratem jednotek na své základny, což proběhlo díky potřebě převozu nadrozměrné techniky až v nočních hodinách, aby se zamezilo zbytečným komplikacím v dopravě. Vše bylo doplněno o komplikovaný systém velení a řízení, za použití standardních komunikačních a informačních technologií.
Cvičení tak nejen prověřilo příslušníky zasahujících složek, jejich techniku a koordinaci, ale ukázalo, jak efektivní může být spolupráce mnoha složek, včetně civilních. Závěrem cvičení dodal jeho řídící, podplukovník Lubomír Skalička z Agentury logistiky: „Rád bych poděkoval všem zainteresovaným složkám za jejich přístup při vlastním cvičení. Jednalo se o unikátní cvičení reagující na situaci, která může za letového provozu nastat. Tímto cvičením došlo k prověření možnosti aktivace skupiny s patřičným vybavením, jeho dopravy na místo nehody a vlastní komunikace a spolupráce mezi jednotlivými složkami. Tímto cvičením se prokázala možnost využití unikátního zařízení napříč celou republikou a napříč všemi resorty či provozovateli letišť “.